Een succesvolle linkbuilding strategie

Links zijn belangrijk voor SEO. Daarom moet linkbuilding zeker deel uitmaken van uw SEO-strategie. Maar nog belangrijker, link building moet deel uitmaken van uw groeistrategie. Het kan u helpen meer verkeer te genereren en nieuw publiek naar uw website te trekken. Zorg er wel voor dat je wegblijft van slechte praktijken. Hoe verleidelijk deze ook mogen zijn, ze zullen je rankings alleen maar schaden. In deze post bespreken we de 6 stappen in het creëren van een succesvolle link building strategie. Een strategie die je de juiste links en het juiste publiek naar je website zal brengen.

Link building als onderdeel van je groeistrategie

In essentie komt linkbuilding erop neer dat je andere websites naar jouw pagina laat linken. Wanneer dit goed gedaan wordt, en vanuit een holistisch SEO perspectief, kunnen deze links uw pagina’s helpen hoger te scoren in de zoekresultaten van Google. Dat is echter niet het enige wat deze links doen:

Een goede link, eerst en vooral, drijft verkeer naar uw site.

Goede links zullen helpen om meer (verwijzend) verkeer naar uw site te krijgen. Probeer bij het ontwikkelen van uw linkbuilding strategie in gedachten te houden dat links zijn uitgevonden om lezers van de pagina die ze op dat moment bekijken naar andere pagina’s te sturen die ze misschien ook leuk vinden. Daarom moet u link building gebruiken als een strategie om het juiste publiek te bereiken en u te concentreren op het verkrijgen van links van sites die daadwerkelijk verkeer naar uw eigen site zullen genereren.

De 6 stappen van een succesvolle link building strategie


1. Leer je publiek kennen
Als u meer mensen naar uw website wilt trekken, moet u twee dingen weten: wie uw publiek op dit moment is en hoe uw ideale publiek eruit ziet. Dit zal u helpen uw huidige publiek te behouden en uit te breiden en nieuw publiek te bereiken dat geïnteresseerd is in wat u te bieden heeft. Doe wat onderzoek om uw publiek te leren kennen. Dit zal u niet alleen helpen om ze beter te begrijpen, het maakt het ook mogelijk om te bepalen wie uw gewenste publiek is en of u ze op dit moment bereikt.

Om een voorbeeld te geven: bij Yoast zijn we begonnen met een publiek dat voornamelijk bestond uit webontwikkelaars. We wilden ons publiek echter verbreden naar een meer algemene groep WordPress-gebruikers (met behoud van ons oorspronkelijke publiek). Dus hebben we onze inhoud aangepast aan deze bredere groep mensen. Maar om ons nieuwe publiek te bereiken, moesten we ook links krijgen van andere websites waar deze WordPress gebruikers te vinden waren.

2. Maak een lijst van sites die je publiek aanspreken
Wanneer je weet wie je gewenste publiek is, is het tijd om een lijst te maken van websites die je kunnen helpen hen te bereiken. Zoek de websites die dit publiek al aanspreken. Links van deze websites kunnen u helpen om die mensen te bereiken die misschien geïnteresseerd zijn in uw website, maar er nog niet van weten.

Let wel op dat je niet van elke website die er is een link wilt. Een link van een spammy website of een website die absoluut niets te maken heeft met uw niche is helemaal niet waardevol. In sommige gevallen kan het zelfs averechts werken en je rankings schaden. Blijf weg van spammy websites, betalen voor uw links en andere link building DON’Ts. Link building is niet zomaar een trucje. Het verkrijgen van deze links moet voelen als een normale marketing inspanning en onderdeel zijn van een holistische SEO aanpak.

3. Schrijf goede inhoud
Om andere websites naar uw inhoud te laten linken, moet u inhoud hebben die ervoor zorgt dat ze naar uw pagina willen linken. Dat betekent dat je kwalitatieve inhoud moet maken. Ik weet het, het is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar denk na over wat uw publiek zal aanspreken, wat ze willen weten en welke unieke invalshoek u te bieden heeft. Als je producten of diensten verkoopt, schrijf dan niet alleen over waarom het zo geweldig is en dat ze het zeker moeten kopen. Maak inhoud die een vraag beantwoordt die je publiek heeft, of die een probleem oplost waar ze mee zitten. Geef ze de informatie waar ze naar op zoek zijn en je zult niet alleen vertrouwen opbouwen, maar je zult ook meer links naar je pagina krijgen omdat andere websites de waarde van je content zullen zien.

Daarnaast moet je rekening houden met de leesbaarheid van je content. Zorg ervoor dat uw pagina’s en artikelen goed gestructureerd en mooi geschreven zijn. Als je meer begeleiding nodig hebt als het gaat om het creëren van goede content, hebben we veel blog posts over content SEO en zelfs een SEO copywriting training.

4. Stem de inhoud af op de websites
Als je tevreden bent met de inhoud die je hebt geschreven, is het tijd om in de lijst van websites te duiken die je hebt gemaakt tijdens de 2e stap. Welke websites zullen waarschijnlijk linken naar de inhoud die je hebt gemaakt? Je voelt misschien de drang om alles wat je hebt gemaakt gewoon naar elke site op je lijst te sturen, maar dit zal waarschijnlijk je kansen schaden dat iemand naar je inhoud zal linken. Mensen hebben geen tijd om 5 blog posts te lezen en te beslissen welke ze leuk vinden, plus je kan overkomen als spammy.

Kies verstandig en doe moeite om die websites te vinden die passen bij het specifieke onderwerp van je blogbericht of pagina. Deze websites zullen waarschijnlijk meer bereid zijn om te linken, omdat uw blogbericht bij hun inhoud past. Nog belangrijker is dat bezoekers die via die link op uw website komen, ook echt geïnteresseerd zullen zijn in uw inhoud (waardoor de kans op conversie en terugkerende bezoeken veel groter is). Ook goed om weten: als je een long tail keyword aanpak hebt (schrijven over kleine en niche onderwerpen) zal het aantal websites dat goed zal passen klein zijn. Dit is niet noodzakelijk een slechte zaak, aangezien zeer specifieke inhoud ook kan betekenen dat deze weinige websites meer bereid zijn om naar uw inhoud te linken.

5. Bereik ze
Nadat je hebt besloten met welke website(s) je contact wilt opnemen, is het tijd om contact met ze op te nemen. U kunt een e-mail sturen, maar sociale media zoals Twitter zijn ook een geweldige manier om mensen te contacteren. Om uw kansen op het krijgen van die backlink te vergroten, moet u de website en het publiek dat zij tegemoet te komen kennen. Dit helpt je om op een persoonlijke manier contact op te nemen, wat je graag wilt doen. Stuur nooit geautomatiseerde e-mails of directe berichten. Stuur hen een beleefde e-mail waarin je vertelt over je inhoud en waarin je hen vraagt om een link naar je inhoud te plaatsen. Houd er rekening mee dat je vaak helemaal geen antwoord zult krijgen.

Om je kansen op het krijgen van een link naar je pagina te vergroten, moet je uitleggen waarom je inhoud uniek is. Proberen een link te krijgen voor een blog post die erg basic is en door iedereen geschreven zou kunnen zijn, heeft minder kans van slagen dan wanneer je unieke inhoud aanbiedt. Inhoud die mensen alleen op uw website kunnen vinden. Dat gezegd hebbende, maak je e-mail niet te lang, want dit zal resulteren in mensen die hem helemaal niet lezen.

6. Gebruik sociale media!
Het benaderen van specifieke mensen of websites is één manier om links naar je content te krijgen. Een andere geweldige manier om links te krijgen, en tegelijkertijd een nieuw publiek te bereiken, is door gebruik te maken van sociale media. Zorg ervoor dat u uw nieuwe inhoud deelt via sociale platforms zoals Twitter. Stuur misschien zelfs een paar tweets naar specifieke mensen die uw artikel leuk vinden. Facebook is ook een geweldige manier om exposure te krijgen voor uw artikelen, het geeft u ook de mogelijkheid om uw content te promoten en nieuwe mensen te bereiken. Wanneer mensen uw inhoud leuk vinden, delen en erover praten op sociale media, bent u gebonden om ook wat meer links te ontvangen.

Link building voor eCommerce sites

Als je een eCommerce site hebt, komt link building met zijn eigen set van uitdagingen. De meeste websites zijn niet zo enthousiast over het linken naar een pagina die producten verkoopt. Daarom moet je inhoud maken die niet gericht is op het verkopen van je product. Richt je inhoud op het helpen van je publiek met alles wat met je product te maken heeft. Beantwoord hun vragen, toon je expertise over het onderwerp en maak inhoud die echt interessant is voor je publiek.

Als je grasmaaiers verkoopt, schrijf dan artikelen over onderwerpen als ‘Hoe maak je je tuin zomerklaar’ waarin je eigenlijk veel meer bespreekt dan alleen het maaien van het gazon. Of als je meubels verkoopt, schrijf dan een artikel over de laatste trends op het gebied van interieurdesign. Dit soort content is veel beter deelbaar voor andere mensen buiten uw bedrijf. En dat vergroot je kans op relevante links.

Reik uit naar je netwerk

Een makkelijke manier om een paar backlinks naar je website te krijgen is door contact op te nemen met je zakenpartners. Misschien is een van je blogs interessant voor hen om naar te linken. Of misschien kun je zelfs een gastblog schrijven voor hun website. Het kan makkelijker zijn om contact op te nemen met mensen waar je zaken mee doet. Zorg er gewoon voor dat de backlink relevant is en niet geforceerd aanvoelt. Zoals we al eerder zeiden, link building moet altijd natuurlijk aanvoelen.

Link building voor bloggers

Link building voor bloggers kan moeilijk zijn. Vooral als je net begint. Maar het kan je helpen om je aanhang te laten groeien en andere bloggers te ontmoeten die je kunnen helpen. In plaats van iemand te mailen en te vragen om een link, kun je ook lid worden van een groep op Facebook of beginnen met gastbloggen.

Facebook Groepen

Krijg je al zweethanden bij het idee dat je anderen moet mailen om links te vragen? Vrees niet! Gelukkig zijn er een heleboel Facebook Groepen waar je andere bloggers kunt ontmoeten en bereiken. Kijk rond voor groepen over de onderwerpen waar je over schrijft, van SEO en digitale marketing tot bullet journals. Word lid van een paar groepen die je interessant lijken. Je kunt deelnemen aan het gesprek en je link delen waar dit gepast lijkt. Zorg er wel voor dat je niet overkomt als spam. En als een andere blogger een blogpost post, kun je je link in de reacties plaatsen. Met een beetje geluk kom je in hun blogpost te staan.

Gast bloggen

Een andere mogelijkheid om links naar uw website te krijgen is door gastblogging. Vaak genoeg zijn blogs op zoek naar input van collega-bloggers en in ruil daarvoor mag je een link naar je eigen content plaatsen. Je krijgt niet alleen een link naar je pagina van een relevante website. Je stelt jezelf ook voor aan de lezers van die specifieke blog. Bezoek je favoriete blogs, of blogs die vergelijkbaar zijn met de jouwe, en kijk of ze open staan voor gastbijdragen. Meestal vermelden ze dit op hun contact- of samenwerkingspagina.